Archiv blogu

úterý 23. prosince 2014

Norské "Šťastné a veselé"

Vánoce, nejoblíbenější skandinávský svátek
Norové jej zkrátka milují, lpí na svých tradicích, které si uchovávají po dlouhá staletí. Ostatně to je tady všude kolem vidět. Na uvítanou to na vás hned dýchne a cítit drsné a zároveň laskavé Norsko, budete na každém kroku a s každým pohledem s níž se zde setkáte. 
Pilně jsem si nastudovala, co že mě to zítra čeká a vytvořila pro vás norské Vánoce ve třech bodech.


·     · Místním "ježíškem" je skřítek Julenissen
Skřítek je podobný Santa Clausovi. Jeho sáně jsou taženy sobem nebo spřežením, ale určitě nelozí komínem. Patří do kategorie skřítků, nosí plnovous a červenou čepici. Dárky naděluje v předvečer narození Páně, tedy jako u nás 24.12.

      · Vánoční stromeček
Je tradiční borovice zdobená bílými světýlky, ozdobami, košíčky s dobrotami a občas norskými vlaječkami.
Jeden norský vánoční strom už po několik desetiletí zdobí Traffalgarské náměstí v Londýně. Jde o tradiční dárek města Oslo Londýnu.

·  Štědrý den, den plný jídla, snídaní počínaje
Vyjmenovat všechno, co se na norských stolech po celý tento den objevuje, by bylo na dlouhý seznam, už jen pro to, že se jedná o dost velkou zemi a tedy i o celkem širokou škálu různorodých tradičních pokrmů.

Snídaně: Většinou začíná okolo 9-10 hodiny, ale tady prostě vstávají až dospí.
Pevným základem tvoří různé zavařeniny, rybí pomazánky, saláty, šunky.. až přes vaječné míchanice a konče sýry – měkkými i tvrdými, kozími, ovčími i jinými.

Oběd: Tradiční jsou kaše, ovesné a především rýžové. Zalité ovocnou šťávou a ozdobené šlehačkou, v některé kaši se ukrývá jedna mandle a kdo jí na talíři objeví je potom odměněn marcipánem nebo jinou sladkostí.

Večeře: Specialitou je tu zkrátka jehněčí a vepřové s názvem pinnekjøtt, maso se upravuje nakládáním ve slaném roztoku nebo v mořské soli. Mimo kaše, které jsou přílohou snad ke všemu, se vám na stole objeví velká mísa brambor, na něž nedají Norové dopustit a samozřejmě, že z nich také dělají kaše.
Na severu Norska jsou potom připravovány, pro nás bližší, ryby. V jejich případě treska.

Uffff už teď je mi těžko, budu se snažit nepřecpat se, ale kdyby jste ochutnali ty strašně dobré kaše, tak také neodoláte. O mě se ví, že maso nejím, tak prý mi připraví nějakou náhradu na místo jejich jehněčího. Jsem zvědavostí celá bez sebe, co si na mě přichystají :0).

A teď už mi nezbývá než popřát vám přenádherné sváteční chvíle, ať už jste se zatoulali kamkoliv, velká pusa ode mě letí až každému z vás.  







Žádné komentáře:

Okomentovat